Skip to content

Blog

5 pași pentru a deveni un skipper mai bun

5 pași pentru a deveni un skipper mai bun

Indiferent de domeniul pentru care vrei să te pregătești profesional sau din pasiune, practica este aceea care te va apropia mai repede de obiectivul tău sau de nivelul pe care ți-ai propus să ajungi sau să-l atingi.

Pentru asta este nevoie de educație, timp, dedicație și investiții. Ingrediente fără de care nu poți performa, indiferent de țelul propus. Pe baza propriei mele experiențe am pregătit un program prin care oricine poate deveni un skipper care să ofere încredere și care să aibă încredere în propriile sale aptitudini.

Curs C, D și S

Te atrage sailingul – navigația cu vele – dar nu știi de unde să începi, sau poate te gândești că pentru asta ai nevoie de propria ta barcă sau dacă ai abilitățile necesare?

Ei bine există o soluție și un răspuns pentru fiecare întrebare.

Cel mai important lucru este să abordezi acest domeniu cu răbdare pentru că odată ce vei păși la bordul unui velier, vei trăi în afara mediului tău familiar și această adaptare necesită timp și răbdare.

Vestea mai puțin bună este că nu se pot arde etape, mai ales că fiecare dintre noi are propria sa curbă de învățare și că în fapt este un domeniu în care mereu mai este ceva de învățat!

Dar practica este cea mai importantă și de aceea eu le recomand tuturor celor care intră în contact cu această lume să nu refuze nicio posibilitate de a fi pe mare, indiferent de context.

Pentru că practica – nu îți oferă neapărat toate soluțiile pentru toate posibilele situații – dar îți oferă încrederea că poți lua oricând cea mai bună decizie pentru tine, echipaj și vas, în orice situație.

Drumul de la vis la realitate trece prin practică

Ceea ce m-a determinat să scriu acest blog este că aud de multe ori, de la oameni care iau prima dată contact cu un velier sau cu navigația pe mare că visul lor este să facă încorjurul lumii cu o barcă cu vele sau să traverseze oceane sau oricum să trăiască perioade lungi la bord.

Este bine că există astfel de ambiții, înseamnă că și dorința este puternică și drept consecință și energia și resursele pe care cursantul le va pune în această activitate.

Dar deși în occident sunt practici comune, multe noțiuni fiind transmise din tată în fiu, la noi majoritatea practicanților încep aproape de la zero sailingul, în a doua parte a vieții, ceea ce pune uneori o presiune destul de mare.

teamAlizee2023

Sunt două aspecte care țin de poziție: primul, dacă vrei să faci toate aceste lucruri ca skipper (comandant de navă) sau ca pasager (matelot, deckhand, turist). Pentru că în funcție de răspunsul la aceste întrebări poți alege și cel mai bun program de pregătire pentru tine. Desigur, acestea se și completează reciproc foarte bine, ca în orice domeniu  „ucenicia” fiind o practică prin care toți ar trebui să trecem și este și un mod natural de a învăța lucruri și de a deprinde abilități. 

Mă adresez acum în special celor pentru care navigația este sau va fi mult de o simplă vacanță pe Mediterana și care trebuie să-și asume că drumul până la perfecționarea lor va fi lung și greu – așa cum este și marea, de aici și vorba aceea:

„Cu răbdarea, treci și marea” autor necunsocut, dar înțelept

Dar și acelora care urmăresc să practice navigația cu vele doar pentru agrement, caz în care tot este nevoie de o bună pregătire practică pentru că situații stresante pot apărea oricând pe mare și aici experineța poate face diferența!

Programul ADyachting „from zero to hero”

Pe baza unei lungi experiențe în navigație cu vele, atât în agrement cât și în regate, livrări de ambarcațiuni, cursuri și ca instructor am identificat care sunt punctele cheie necesare unui viitor skipper la început de drum.

Cu aceste elemente am conturat un program ce poate fi urmat pe parcursul unui an, iar la final viitorul skipper va putea  – cu multă încredere în proriile forțe, să închirieze în sistem charter un velier, dacă urmează și recomandările care i se fac.

  1. Primul pas: acomodarea

Navigația cu vele te scoate în primul rând din zona de confort, pentru că te vei afla într-un mediu nou, cu care organismul nu este încă obișnuit și unde este nevoie de noi aptitudini pentru a te orienta și a funcționa în siguranță.

În al doilea rând, te vei afla într-un spațiu relativ mic alături de oameni pe care atunci i-ai cunoscut prima dată și care vor depinde de abilitățile tale în măsura în care și tu vei depinde de abilitățile lor.

Recomandarea mea este să îți iei prietenii, colegii sau pur și simplu să te alături unui grup pentru o ieșire pe mare de câteva ore (4-6 sau chiar 8 ore). În acest timp vei primi câteva noțiuni de bază de marinărie, mateloție și navigație, vei experimenta ce înseamnă să conduci un velier cu ajutorul velelor și să reglezi velele în funcție de direcția dorită, să observi și să testezi cum se conduce un velier.

Programul O zi de sailing pe Marea Neagră  îți va permite să îmbini plăcerea de a naviga cu momente speciale alături de cei dragi.

2. Permisul de conducător de ambarcațiune de agrement

Dacă te-ai decis să devii skipper, al doilea pas este pregătirea teoretică în vederea susținerii examenului la Autoritatea Navală Română pentru Categoria C (navigație costieră – până la 6mn depărtare de țărm). Parcurgerea noțiunilor de marinărie, mateloție, meteorologie, COLREG și navigație te vor ajuta să te familiarizezi cu termenii marinărești și noțiunile de bază.

Curs C+S
Curs C+S

Noi oferim posibilitatea de a urma cursurile în cadrul unei școli acreditate ANR și ANCOM fie în sesiuni separate (teorie și practică) fie într-o sesiune combinată: Sailing Camp Limanu (pentru categoriile C, D, S) care se desfășoară timnp de 5 zile pe Marea Neagră și care iclude atât pregătirea teoretică cât și practică. La finalul cursului se oferă diplomele care vor constitui baza dosarului pentru examen.

Pentru detalii accesați: Sailing Camp Limanu (C, D, S)

3. Practică navigație cu vele și acostari

Al treilea pas îl reprezintă practica, atât pe mare cât și în marine sau alte locuri destinate acostărilor și ancorării. Pe mare se vor exersa noțiunile de marinărie, mateloție și navigație, accentul fiind pus pe manevrele de ridicare și coborâre a velelor, proceduri de siguranță în marș și regleje de bază pentru diverse aluri de navigație.

Alizee
Alizee

A doua parte a programului pune accent pe manevrarea navei la motor, pregătirea ambarcațiunii pentru plecarea de la cheu și pentru acostare, ancorare și legături la mal.

Detalii despre zielele de practică și programări găsiți aici: Practică pentru navigația cu vele

4. O săptămână de charter pe Mediterana

După ce ai parcurs pașii anteriori ești suficient de pregătit pentru o săptămână intensă de navigație pe Mediterana. Scopul este ca în fiecare zi să se parcurgă pasaje de 3-6 ore de sailing, iar după amiezele și diminețile să fie rezervare manevrelor de acostare/plecare de la cheu și diverse alte proceduri, fiecare membru al echipajului urmând să aibă alt rol pe barcă în fiecare zi astfel încât la finalul săptămânii fiecare să fie familiarizat cu toate procedurile.

Săptămâna de charter este un pas important pentru că are rolul de fixa noțiunile și de a corecta în condiții reale diverse lacune. Pe de altă parte cursantul se obișnuiește cu manevrele în diverse marine, ceea ce îl va ajuta când va veni ca și skipper cu propriul echipaj.

Sailing&Training Camp Greece

5. Sailing de performanță: regate

Prin teamAlizee oferim posibilitatea cursanților noștri de merge la nivelul următor: sailingul de performanță. Participarea la regate (concursuri între veliere) în Campionatul Național Offshore sau Cupa României va duce la perfecționarea aptitudinilor pe barcă, în privința regulilor de navigație, a reglajelor velelor în funcție de aluri, la dobândirea încrederii și la întărirea spiritului de echipă.

Regata – sailing de performanță

teamAlizee2023

Tips&tricks

Câteva recomandări pentru viitorii skipperi:

  • Țineți întotdeauna un jurnal al milelor parcurse pe mare: există diverse aplicații ce fac acest lucru – vă va ajuta ulterior la sporirea încrecderii, dar și la închirierea în regim charter, multe companii solicitând date despre experineța skipperului
  •  Primele voiaje să fie pe un traseu cunoscut/ familial (spre exemplu să urmați traseul din Saiiling Camp la care sa adăugați una sau două noi destinații de fiecare dată). Această practică vă va spori încrederea și va aduce și elementul de noutate!
  • Nu investiți inutil de la început în haine și echipamente. Nu uitați că primul pas este practicarea unui sailing de agrement, în general vara, astfel că în afară de o jachetă de ploaie, un fleece, ochelari de soare și poate mânuși – la început nu este nevoie de nimic. Sigur, recomandăm încălțămintea cu talpă albă (nonmark) care să nu păteze teck-ul și puntea ambarcațiunilor. Dacă se navigă în perioade reci, echipament de ski sau similar. De asemenea, luați în considerare că vremea poate fi schimbătoare, ca pe munte, astfel că este bine ca elementele vestimentare să fie în „straturi”
  • Nu mergeți de la început singuri sau cu echipaj minim (2 persoane). Pentru asta e nevoie de multă practică. Încercați să aveți de la început echipaje de 4-6 persoane pe care să le instruiți de la început cu scopul de a vă ușura viața la bord!
  • Pentru primele voiaje organizați traseul în pasaje scurte, alegeți marine generoase cu spații mari de acostare;

Pentru alte sfaturi și proceduri vă aștept la programul de pregătire ADyachting!